Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /customers/8/f/4/miriamsblok.dk/httpd.www/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme/platforms/wordpress/src/Wordpress/MenuWalker.php on line 112

Tips til din vinterdepression

Vinterdepression er for nogle mennesker noget, der bare følger med at være skandinav. Når solen går sin vej, ryger både humør og energiniveau ned under gulvbrædderne. Det er noget hø. Ved “almindelige” depressioner er psykoterapi et glimrende redskab, men eftersom vinterdepressioner menes at opstå alene grundet eksterne faktorer, er der ikke skidemeget hjælp at hente på den front.

Jeg bliver selv håbløst påvirket af vejret i vintermånederne, hvilket er ironisk, fordi jeg faktisk meget bedre kan lide vinter end sommer. Hvert år skal jeg være super opmærksom på tegnene for vinterdepression, for de har en tendens til at starte en spiral, og er man først kommet godt i gang, så er der gode chancer for, at man bare fortsætter. Nedad, forstås.

Der er heldigvis nogle ting, man kan gøre for at forsøge at forebygge eller bekæmpe den slags nederenheder. Især den manglende energi kan der skubbes lidt til. Mine bedste tips på det område er som følger:

  • Smut forbi lægen og få taget en blodprøve. Der er mange mennesker, der døjer med mangel på fx jern eller D-vitamin, hvilket kan være en afgørende grund til energitab. Jeg lider personligt af svær (og desværre sandsynligvis kronisk) mangel på D-vitamin, og eftersom det er et vitamin, vi blandt andet får fra solen, så er der rigtig mange mennesker, der bare ikke får nok af det i vintermånederne. Tilskud kan købes på apoteket og gør for mig en enorm forskel.
  • Tjek kosten. Sikke da et sucky punkt. Jeg råber ikke af nogen, at de ikke længere må spise slik og chokolade i store mængder, men vintervejr er comfortfood-vejr, og fordi frugt- og grøntafdelingen er lidt uinspirerende i denne tid, så er det bare nemmere at køre ren spaghetti bolognese og glemme alt om grøntsagerne. Det kan sagtens være med til at gøre kroppen lidt sløv i det.
  • Nyd solen, når den er her. Vinterdagene er korte, og solen er en sjældent gæst. Men når den er her, så er det en god idé at udnytte det. Gå en formiddagstur eller sæt dig i vindueskarmen med en god bog. Sug så mange stråler til dig, du kan. Det lyder åndssvagt, men det virker.
  • Prøv lysterapi. Man sidder og stirrer ind i en lampe en halv time om dagen. Man føler sig som en komplet idiot. Men for nogle mennesker virker det, og man skal ikke kimse ad ting, der virker. Undersøg evt. om du kan låne en et sted, før du smider penge efter en lysterapilampe, for det er desværre ikke alle, der opnår den ønskede effekt af behandlingen.
  • Drop isolationen. Vinterdepressioner kommer til udtryk forskelligt for alle mennesker. Mange (undertegnede inklusiv) vælger at isolere sig selv. Til et vist punkt skal det være tilladt – hvis man fx (igen, som mig) synes mennesker er rådne og egentlig helst vil være fri for deres selskab. Problemet er, at hvis man isolerer sig selv for længe, så er det med til at påvirke ens humør. Husk at komme ud engang imellem. Bare lige en gang rundt om blokken eller op i Netto efter mere chokolade er helt fint.
  • Dyrk motion. Igen, sucky punkt. Men som Reese Witherspoon siger i Legally Blonde: “Exercise gives you endophins. Endorphins make you happy.” Og selvom det naturligvis er noget forenklet, så er der noget om snakken. Det er bevist, at regelmæssig motion kan hjælpe på lette til moderate depressioner. Hvis du altså har det godt nok til at kunne sparke dig selv i gang.
  • If all else fails: Narko. Der findes mennesker, der får antidepressiv medicin i vintermånederne, men det er en besværlig proces. Medicinen er ofte 6-8 uger om at virke, og derefter skal dosis justeres, hvilket igen er en langsommeligt. Hvis man er uheldig, virker præparatet ikke, og man skal starte forfra med et andet. Det kan altså have meget lange udsigter, hvis man vil forsøge sig den vej, men føler man sig så hæmmet af sin tilstand, at man ikke kan leve sit liv normalt, kan det være en god idé at tale med sin læge om det.
Vinterdepressioner findes i mange forskellige grader, og hvor nogle blot mærker en smule mangel på energi, kan andre være så påvirket psykisk, at det føles nærmest umuligt at komme igennem vinterhalvåret. Som med alt andet psykisk er det vigtigt at lytte til sig selv og sin krop. Måske kan du ikke helt så meget, som du er vant til, måske har du brug for flere dage på sofaen. Sådan er det. Det er okay. Ovenstående tips er dem, jeg har erfaret, virker bedst for mig eller har hørt, virker for andre.
Er du selv vinterdepremist (burde så meget være et ord!) og har tips på området, så del endelig i kommentarfeltet!

Kommentarer (15)

  • Jeg købte i år en lysterapilampe (Brugt, sparede mange penge!) og jeg tog en “kur” i oktober måned, som min læge anbefalede. Jeg brugte den hver dag i 14 da jeg begyndte at mærke tegn på vinterdepression og det hjalp. Eftersom jeg har et arbejde der gør at jeg er udendørs i alle dagens lyse timer, bruger jeg ikke min lysterapilampe dagligt, men blot på dage hvor jeg bare er hjemme eller dage hvor jeg føler mig meget træt og trist.
    Den er skidegod for mig,

  • Til det punkt med kosten: efterår og vinter kan være trist, når det gælder friske og sprøde grøntsager og frugter, men byder også på alverdens lækre sager. Rodfrugter er absolut geniale og helt igennem hjertevarmende comfort food. Jeg er særligt glad for gulerødder, pastinakker og rødbeder skåret i stænger, med hvidløg og rødløg, lidt olie, salt, peber og cayennepeber og så i ovnen i ca. 40 minutter. Det er billigt, nemt og sundt og så smager det himmelsk! Prøv også at blande rodfrugter i kartoffelmosen (med rødbede bliver den lyserød, hvilket min indre girly girl slet ikke kan stå for). Efteråret byder også på lækre æbler, så giv den gas med æblemos og æblekage 🙂

  • Det hjælper at grine. Eller det gør det i hvert fald for mig 🙂 Hvis man er så depri, at selv sjove blogs/film/bøger/comedy/osv ikke kan få én til at grine – og det skal ikke bare være sådan et halvsløjt grin, det skal være højt og hjerteligt – så prøv at grine falsk! Højt og længe. Det kan faktisk godt være ret grænseoverskridende, for det er ser fandme lidt åndssvagt ud, og lyder ligeså åndssvagt. Men på et eller andet tidspunkt, så går det falske grin over i ægte grin, og så er det jo bare skide sjovt! Grin gør bare noget for ens velvære. Det har i hvert fald hjulpet mig vældig meget 🙂

  • Et wake-up light kan gøre underværker når man skal op om morgenen om vinteren! Jeg købte et for to år siden og det er så fedt at vågne af lyset og ikke af en eller anden psyko-alarm i mørket! 🙂

  • Jeg er afhængig af min lyslampe hver vinter! Den er helt fantastisk og who am i kidding… Jeg glor jo alligevel ud i luften en halv time hver morgen, bare der er kaffe til 😉
    Har du også en lyslampe som vækkeur? Den har reddet mange af mine vintermorgener, da kroppen vækkes naturligt (eller; mere naturligt) via lys og først sætter lyd på når kroppen er ved at vågne før din bevidsthed vågner. Svært at forklare, men røv smart!

  • Du er inde på den, men stabilt blodsukker, dvs. sund kost. Hvis man ellers kan holde det ud, så er det bedst at spise så ens blodsukker ikke svinger for meget, da det også påvirker humør og energiniveau. Jeg spiser normalt temmelig usundt, men mine vinterdepressioner er så slemme at jeg næsten afstår helt fra det om vinteren.

  • Accepter det. Accepter, at du ikke er på 100%, og ikke kan klare lige så meget/arbejde lige så hårdt, som når du har det godt. Det er okay, at have brug for at tage det roligt (og at huske at gøre det!), og det gavner ikke at gå og slå sig selv oveni i hovedet fordi, man ikke har gjort rent/ lavet aftensmad/ svaret emails. Pas på dig selv 🙂

  • Altså, jeg skal nok indrømme, at rodfrugter og æbler lige præcis var, hvad jeg havde i tankerne. For nok er de fantastiske, men de er bare også det eneste der er… Og det bliver sgu lidt ensformet, hvor stor fan man så end er.

  • Nope, men nu er vækkeur heller ikke så vigtigt i og med, at jeg normalt ikke skal op om morgenen… Men lyder som om det er noget, man skal overveje, når man skal til at have et rigtigt voksenjob!

  • Ved godt den er gammel…
    men et godt råd ang lys terapier at købe en pære du kan putte i en almindelig lampe, den virker næsten lige så godt, kombineret med en timer kan du lade den tænde lidt før dit vække ur… hjalp mig da jeg studerede, lå simpelthen i i 30 minutter og vågnede, samt havde lyset fra den pære mens jeg fik tøj på…. det blev til en god del tid hver dag.
    Som bonus er sådan en pære billiger og det ser pænere ud med en almindelig lampe end det panel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.