Sur, gammel, teknologi-skeptisk dame fanget i en 34-årigs krop

Foto: Emily Spiro

I kender godt de der gamle mennesker, der ikke giver en fuck for at følge med teknologiske udviklinger og råber over, at alting foregår elektronisk, og hvorfor kan man ikke bare sende et brev med et frimærke som i gamle dage? Jeg har en snigende fornemmelse, at det bliver mig. For jeg er der måske nok i virkeligheden allerede lidt.

Jeg hader apps. Eller, det passer ikke, men jeg hader at have helt vildt mange apps. Jeg ved godt, man kan arrangere dem og gemme dem i undermapper og i det hele taget gøre det enormt nemt for sig selv, men jeg synes, det er dødirriterende at skulle klikke rundt i én uendelighed for at finde den rigtige, som bliver ved med at undvige ens blik – ikke mindst når apps som fx Instagram laver deres fucking ikon om i tide og utide. Jeg forsøger at undgå den irritation ved at have så få apps som muligt, og jeg føler mig nogenlunde overbevist om, at jeg i processen får gjort rigtig mange ting markant sværere for mig selv, end det nødvendigvis behøver at være.

Case in point: Booking.com. Jeg booker som regel via booking.com, når jeg rejser. Deres system er for mig logisk, og de fleste af den her type sider arbejder med en form for loyalitetsrabat, så det kan hurtigt svare sig at vælge en favorit. De første gange, jeg var i USA, rejste jeg af sted med et par kilo papirer i bagagen. Det var blandt andet flybilletter, billeje-bekræftelse og så et fuckton af bookinger af hotelværelser, som jeg så kunne vise frem, hvis det skulle blive nødvendigt. Hver gang jeg skulle fra et sted og videre til et andet, ville jeg rode bunken igennem for at finde rette papir frem og tjekke, dobbelttjekke og trippelttjekke, hvad hotellet hed, hvad adressen var, og at jeg havde fundet det rigtige hotel til den rigtige dato. Det var fucking besværligt, I tell you, og alligevel var det første et par ture inde i processen, jeg fandt ud af, at booking.com havde en app, hvor de simpelthen viste ens kommende bookinger i kronologisk rækkevælge og slettede dem fra oversigten i takt med, at turen skred frem. Der var al info lige ved hånden, og jeg kunne bare kopiere en adresse ind i GPS’en på min telefon stedet for at taste den ind manuelt. ALT blev lettere med den app – inklusiv vægten på min håndbagage. Jeg har ikke kigget mig tilbage siden.

Se, man skulle tro, der var en femøre, der faldt med den oplevelse. Men ak. Det er ikke første gang, jeg har haft den aha-oplevelse, og det bliver næppe heller sidste. Jeg lavede fx samme stunt med NemID-app’en i sin tid. Nægtede at hente den og fandt stædigt mit nøglekort frem hver eneste gang, jeg skulle logge ind et sted. Det er idiotisk, er hvad det er. Især fordi jeg som bekendt ikke er jordens mest tjekkede menneske og derfor altid skulle bruge tid på at lokalisere nøglekortet i første omgang.

For et par uger siden kom turen så til PostNord-app’en. Min agent har længe råbt ad mig, at jeg skulle installere den, fordi vi har prøvet mere end én gang at vente forgæves på en pakke i forbindelse med en kampagne, og på trods af at jeg aldrig har modtaget hverken mail, SMS eller seddel i postkassen, har vi af afsender efter noget tid fået at vide, at den er kommet retur, fordi jeg ikke har hentet den. Hvilket er svært, når man ikke ved, den er kommet, eller hvor den befinder sig. Da det skete sidste gang, bukkede jeg under for presset og hentede app’en, der fortæller mig hver gang, der er en pakke i systemet, der vedrører mig. At den er på vej, når den er kommet, hvor jeg skal hente den. Eddersmart.

Betyder det så, jeg kommer til at være åben for at installere apps, folk anbefaler mig i fremtiden? Nej. Heller ikke, hvis de kan være med til at gøre mit liv markant lettere? Nej. Heller ikke, selvom jeg gang på gang på gang har erfaret, at apps slet ikke er så farlige og faktisk nærmest kun har haft positive oplevelser med at hente dem? Nej. Er jeg en sur, gammel, teknologi-skeptisk dame fanget i en 34-årigs krop? Muligvis.

Kommentarer (17)

      • What?? Kan man leve uden app for mobilbank? Det må du altså unde dig selv Miriam, det gør ALTING nemmere, helt genialt 🙂

        • Joeh, men jeg tænker, det mest gælder, hvis man bruger sin netbank. Det gør jeg heller ikke rigtigt, så der er ikke noget at gøre nemmere. Det kører bare sig selv. 😀

  • Jeg holder stædigt fast i mit nøglekort og beder pænt folk om at hacke det, når de fortæller mig, hvor smart appen er. Ja, jeg skal nok have en sølvpapirshat en julegave…

    • Jeg skal i hvert fald heller ikke have den app til nemID! Det er jo ikke sikkert! Det er jo derfor det i sin tid startede med der her smarte kort. Det er 100 % sikkert, INGEN kan hacke sig ind.
      … Eller måske jeg alligevel skal have den app. Det er da smart! Og hvis det ikke var sikkert nok, var det nok allerede blevet lukket ned. Det kan være jeg rent faktisk ville få tjekket e-boks lidt oftere, end jeg gør nu.
      Hmmmmm. Måske det i virkeligheden er blevet en principsag, jeg er hende der gang på gang finder kortet frem, på trods af, at folk omkring mig rynker på næsen og endnu en gang foreslår appen. ‘NahAAARJ! Safety first!’ Sagde den anden gamle dame

    • Appen bliver i mange tilfælde vurderet (digitaliseringsstyrelsen) mere sikker end nøglekortet, da det er nemt at stjæle oplysninger fra kortet uden brugeren opdager det. Det er specielt problematisk, hvis ens nem id brugernavn samtidig er ens personnummer.

      Mest sikkert er at vælge andet brugernavn, og så forskellige kode (som jeg håber folk selvfølgelig har valgt) til henholdsvis nem id app og nem id login. Har man så almindelig kode på sin telefon er det jo tredelt sikkerhed.

  • Jeg fylder altså heller ikke min mobil med alt muligt junk, har kun de mest nødvendige apps. Der er sikkert et hav af apps, som man kan drukne i, men handler livet ikke om at foretage nogle kritiske valg?

  • Det eneste, jeg kan relatere til, er, at jeg er gammel og af og til sur og altid leder rundt i mine apps, men ellers er jeg nok first mover. Jeg har i hvert fald alle de nævnte apps og et par stykker til. Min sundhed, min sp, Coop og ældre sagen, den sidste har du ingen glæde af.

  • Nu kommer lige et tip du ik har bedt om, sorry! Men i stedet for at lede efter dem, kan du trække ned på skærmen når du ser på en af hovedsiderne, så popper en lille menu op hvor den viser siris forslag(som jeg tror er de mest brugte apps) og vises den ikke, skal du bare skrive få bogstaver i den apps navn du skal bruge og så popper den op ? Det er meget nemt.. selv min mor kan finde ud af det ??

  • Jeg er den mest anti-app’ede person, jeg kender. Jeg har lige talt sammen: Jeg har kun ni apps (ud over dem, man ikkr kan slette), for jeg sværger til at bruge browser til alt. Gider ikke, at mine personfølsomme oplysninger skal deles “frivilligt”, når en app installeres – for det et jo det, man giver samtykke til ?‍♀️

  • haha, jeg frygter også, at jeg bliver helt lost som gammel – hver gang jeg er nødt til at anskaffe mig en ny mobil, bliver jeg så opgivende, for så skal jeg til at sætte mig ind i dens system.. First world problem much!

  • Jeg havde sat en reminder til den dag Nem-ID appen udkom. Det er SÅ meget lettere, og så mange jeg kender er skeptiske indtil de prøver den og pludselig finder ud af hvor meget nemmere det er. ?

  • Sådan havde jeg det også, indtil jeg begyndte at bruge søgefunktionen – kæmpe fan 🙂 Og det er okay at være skeptisk overfor det der nemid, men hoooold nu kæft det er smart ? Føler mig så dum over at jeg nægtede at få den app I et halvt år!

Der er lukket for kommentarer.