Abercrombie & Fuck You
Jeg bør nok lægge ud med at slå fast, at jeg aldrig har set Abercrombie & Fitch som værende et respektabelt brand. Faktisk er de, hvad jeg plejer at kalde et douchebag-mærke. Deres designs tiltrækker den type mænd, hvis muskler er større end deres IQ og de piger, der af mystiske årsager finder dem attraktive. Tænk Ed Hardy. Derudover forstår jeg ikke deres koncept. Jeg får både kvalme og hovedepine af at gå forbi deres butik på Købmagergade, hvor umchi-umchi musikken drøner for fuld smadder, og man kan lugte den billige parfume uanset, hvor langt over i den anden side man trækker. (Jeg overdriver ikke. De vold-sprayer hele butikken med Axe-lignende sprøjt. Det er fuldstændigt umuligt at slippe udenom!)
Og så skete det her: A&F blev konfronteret med, at de kun sælger op til strørrelse L i deres butikker. I Danmark er det sådan med en del mæker, og det er ikke noget, vi kimser af, fordi vi i snit har en nogenlunde normal BMI. I USA er den gennemsnitlige størrelse for kvinder imidlertid en 16, som svarer til en dansk størrelse 46, og så virker en Large lige pludselig en anelse begrænsende.
A&F kunne have valgt at komme med et ikke særlig uddybende standardsvar på, hvorfor de har valgt at føre de størrelser, de har. De kunne have talt udenom. De kunne have løjet. I stedet valgte brandets CEO at komme med følgende udtalelse: “In every school there are the cool and popular kids, and then there are the not-so-cool kids. Candidly, we go after the cool kids ? A lot of people don?t belong [in our clothes], and they can?t belong. Are we exclusionary? Absolutely.? Heeeej røvhul!!
Først og fremmest er det jo utroligt komisk, fordi A&Fs CEO, Mike Jeffries, ser sådan der ud. Jeg mener… Fnis. Man skal ikke kaste med sten, Mike…
Jeg behøver næppe komme ind på, hvorfor citatet (og dermed også firmapolitikken) er toprådden. Det er jo essentielt mobning. Diskrimination. Og det medførte da også et ramaskrig af dimensioner i USA. Boycutts og anti-A&F-kampagne og jeg skal komme efter dig. Men det bedste modsvar. Det ultimative modsvar. Det fuldstændig latterligt badass modsvar. Det kom fra Jes, aka The Militant Baker.
Jes er min nye besættelse. (Det var i øvrigt en af jer, der anbefalede mig hendes blog. Af hjertet tak!) Hun er plus size blogger, hun er hylende morsom, og hun er pisseligeglad med, hvad andre folk synes. Hun går i, hvad der passer hende. Fuck alle tyk-pige-reglerne!
Jes besluttede sig for at vise Abercrombie, hvad de gik glip af ved at fucke de større størrelser over. Så hun hyrede en klassisk A&F-modello-type og tog en omgang røvlækre billeder for bevise, at sexethed ikke er størrelsesbegrænset. Jeg elsker det, og jeg elsker Jes! Læs hele hendes indlæg her.
Mathilde
Den her sag gør mig sgu lidt trist. Tænk at et firma, som ønsker at sælge sig selv har sagt sådan noget?! Ej men altså. Man ligger som man har redt, ikk… Og karma er en kælling, så lad os se om ikke en måge skider på dem en dag 😉
Stine
Helt ærligt, ikke? Så kan jeg ikke se problemet. Som virksomhedsejer bestemmer man jo absolut selv, hvem man vil markedsføre til og hvem, man vil have til at købe sine ting. Mulberry kunne jo også godt sælge deres tasker væsentligt billigere hvis de crankede produktionen op en smule – Chanel ligeså, efterspørgslen er der jo. Men det vil de ikke, for så er det ikke eksklusivt længere. Ligeledes vil A&F ikke associeres med tykke mennesker, for så bliver deres produkt mindre værd for deres kernemålgruppe. De bestemmer selv – og det er jo det smukke ved et frit marked. Hvis kunderne ikke kan lide det, så bliver de jo bare væk – og så bliver A&F straffet. Skulle alternativet være et samfund, hvor modeproduktion dikteres af politikere, majoriteten af befolkningen eller hur? Forstår sgu ikke helt kritikken, det må jeg indrømme – selvom jeg selv er en fin str. 42 og dermed ikke passer ind under A&F's fane.
Miriam
Problemet ligger også mere i udtalelsen, end den ligger i deres størrelsessortiment. At sige, at man ikke kan være populær eller cool, fordi man er over en størrelse large, er ikke okay i min bog. Slet ikke, når deres målgruppe inkluderer unge mennesker, som ikke nødvendigvis har selvtilliden i top. Som pointeret kunne man have besvaret konfrontationen på en myriade af måder, men valgte decideret at gå ud og pege fingre af folk. Not cool.
Rikke Aastrup
Haha men han er satme ikke for cool selv. Heldigvis har jeg det på samme måde som dig; jeg kan ikke engang klare duften ude foran butikken og synes tøjet er sindsygt grimt. Gad vide hvor mange, der egentligt synes det er skide sejt tøj? Pånær amagerduller og scooter-boys… men med de udtalelser er jo bare latterlige.
Miriam
Ja, det hjælper ikke just på deres douchebag-image!
Miriam
Jeg tror også, deres målgruppe lige præcis er den type mennesker. Nogen burde nok fortælle dem, at de ikke er de “cool kids”…
Anonym
“Ligeledes vil A&F ikke associeres med tykke mennesker, for så bliver deres produkt mindre værd for deres kernemålgruppe”.
HOLD KÆFT hvor er det dog dumt skrevet.
Hilsen en fin str. 36, der bliver tosset over en udtalelse, der antyder at tykke mennesker ikke er lige så meget værd som tynde/slanke mennesker.
Miriam
Dumt, men desværre sandt. Røvhuller.