Warning: Declaration of YOOtheme\Theme\Wordpress\MenuWalker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /customers/8/f/4/miriamsblok.dk/httpd.www/wp-content/themes/yootheme/vendor/yootheme/theme/platforms/wordpress/src/Wordpress/MenuWalker.php on line 112

Skjult reklame og nye retningslinjer

Jeg synes, det er virkelig svært, det der med blogland og markedsføringsloven. Både fra en bloggers og en bloglæsers synspunkt. Det drejer sig primært om den famøse §4, der lyder: ?En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.? Hvilket jo er ganske fint i princippet, men bare også en utrolig vag formulering, der har medført enormt meget forvirring.

Debatten går således ikke bare på, hvad der kvalificerer som tydelig markering af en reklame (vi har alle bidt mærke i de lidt flabede, nærmest usynlige “sponsoreret indlæg” med lille, grå skrift nede i højre hjørne), men også hvad der i det hele taget betragtes som reklame. Forvirringen steg kun efter sagen med Arla og Fie Laursen (som er en sag, der, let’s face it, helt sikkert hører i den mildere kategori, når det kommer til skjult reklame i blogland), og der har siden været et stort ønske om, hvorvidt vi da ikke kunne få nogle tydeligere retningslinjer.

Og det har vi så fået nu. Jeg så det ovre hos Madbanditten og skyndte mig ind for at undersøge, hvad der egentlig skal til for at overholde loven. Og det skal nok blive… interessant. Fx står der udtrykkeligt, at [o]plysningen om, hvor et produkt er købt, navnet på virksomheden, ordene ?I samarbejde med X?, ?Affiliate-aftale? eller ?Gave fra X? er eksempler på formuleringer, der ikke tilstrækkelig klart gør forbrugeren opmærksom på, at der er tale om reklame. De, der ser blogindlægget, må ikke være i tvivl om, hvornår en bloggers omtale af et produkt, en service eller en virksomhed er reklame. Av. Der er godt nok mange bloggere, der skal til at ændre på deres reklamemarkering!

Personligt har jeg fokuseret mest på den passage, der lyder: “Det skal være tydeligt for forbrugeren, der læser/ser dit blogindlæg, at der er tale om en reklame. Derfor skal de gøres opmærksomme på, at det er reklame, inden eller imens de læser/ser budskabet.” Jeg håber ikke, I er i tvivl om, at jeg altid har stræbt efter, at det var tilfældet, men i fremtiden vil der alligevel være nogle mindre ændringer for at sikre, at det er tilfældet. Som det mestendels har været indtil nu, vil der i hvert eneste Zalando-indlæg være en kort beskrivelse af, hvordan vores affiliateaftale fungerer, og hvad jeg (potentielt) tjener på den. Jeg ved godt, det måske er irriterende at læse den samme forklaring hver gang, men jeg kan meget bedre lide at være helt åben end at skrive et vagt “sponsoreret indlæg” i toppen og så lade jer gisne om, hvad det indebærer.

Betaling for omtale/reklame har jeg endnu ikke gjort mig meget i, men skulle det være tilfældet i fremtiden, vil det stå som det allerførste, før indlægget begynder, så man kan vurdere, om det er noget, man gider bruge sin tid på. Produkter tilsendt som gaver eller til test er der, hvor der i fremtiden vil ske den største ændring. Tidligere ved anmeldelser (fx slankemudderet) har jeg vist primært i bunden af indlægget gjort opmærksom på, at produktet var tilsendt til test. Jævnfør de nye retningslinjer kvalificerer det altså ikke som tydelig reklame, og i fremtiden vil der i stedet i toppen af indlægget stå noget i stil med: “Indlægget er sponsoreret ved, at produktet er tilsendt til test.”

Det er jo ikke voldsomt meget reklame, der er at finde herinde, men jeg vil virkelig gerne gøre en indsats for, at tingene går ordentligt til, når det endelig er. Der skal simpelthen så lidt til, før man mister sin troværdighed som blogger, og der er unægteligt (desværre!) afsindigt meget fusk med den skjulte reklame i blogland. Er man selv blogger og i tvivl om, hvorvidt man overholder reglerne, eller er man bloglæser og føler sig lige rigeligt ført bag lyset, når man besøger visse blogs, så kan de nye retningslinjer læses her.

Kommentarer (22)

  • Sådan!

    For efter blogs er blevet lige så populære til at bringe reklame, som tidligere kun fandtes i magasinerne og hvor der ikke altid fremgik at her var der tale om reklame for et produkt.
    Så er det rart at der nu kommer nogle tydelige retningslinjer, så er det blot at håbe at flertallet kan finde ud af at gøre tydeligt opmærksom på at der er tale om reklame på en eller anden måde.
    Læste at i England der skal det også fremgå tydeligt og på Instagram skal det også markeres når et indlæg indeholder reklame.

    Din tilgang til reklame på bloggen bifalder jeg, fordi jeg selv er fortaler for gennemsigtighed og har semiprædiket det i arbejdssammenhæng.

  • Det glæder mig!
    Jeg læste før i tidens blogs/så Youtube med stor fornøjelse og tog produktanmeldelser som 'råd fra en veninde', men begge medier er simpelthen blevet gennemsyret af penge (især Youtube), product placements og sponsorerede indlæg. Det er så ærgerligt. Jeg stoler ikke længere på de “store” bloggere/Youtubere, fordi der efterhånden er så mange penge involveret, at man ikke længere kan tage deres anmeldelser for gode varer. Især youtuberne mister deres autencitet, fordi de ikke længere er almindelige mennesker med almindelige budgetter, men pengemaskiner, der får tilsendt for tusindsvis af kroner hver eneste uge, samtidig med at de tjener penge på deres videoer.
    Jeg er ked af udviklingen, for jeg føler mig meget kynisk, når jeg føler, at jeg altid skal tage anmeldelser med et gran salt, fordi det aldrig har været helt nemt at gennemskue, om et produkts tilstedeværelse er betalt for.
    Jeg har dog aldrig været i tvivl på din blog og tak for det. Jeg glæder mig dog til mere gennemskuelighed på de større blogs 🙂

  • På en måde synes jeg, det er vildt overdrevet, at man skal skrive REKLAMEEEEEEE ud over det hele. Jeg er efterhånden så vant til at læse de indlæg, at jeg kan spotte dem allerede på overskriften.
    Men jeg kan jo også bare se, at det er nødvendigt med de retningslinjer, fordi der er så mange, der netop ikke gør tydeligt opmærksom på, at deres indlæg er netop det, og at man derfor godt, selv som kritisk læser, kan komme i tvivl.

    Jeg tror faktisk også, det er en fordel for bloggeren, fordi h*n så netop holder fokus på, at det er, hvad det er. Reklame. Det er jo helt okay, bare alle er klar over, at det er det, der sker.

    Jeg er også glad for de nye retningslinjer, fordi jeg så måske kan slippe for at skulle skrive: “I øvrigt er det her indlæg ikke sponsoreret, jeg kan bare virkelig-virkelig godt lide produktet, og tænkte, jeg ville dele min oplevelse med jer!”
    Tja, mon ikke der alligevel kommer til at gå lidt tid, før jeg kommer dertil. Nu skal vi jo lige vænne os til de (forhåbentlig) nye arbejdsgange 🙂

  • Jeg har personligt altid været modstander af de lidt fesne formuleringer “gave fra”, “i samarbejde med” og til dels også “sponsoreret indlæg”. I min bog er det reklame, så jeg er yderst tilfreds med de nye præciseringer. Og fin måde du har valgt at håndtere det på 🙂

  • Jeg synes det er vigtigt, at der endelige er kommet en udmelding, således man kan få mere fokus på området. Jeg synes ikke retningslinjerne er de helt rigtige, og at man ikke helt har sat det op imod den virkelig verden, men det er trods alt et skridt i den rigtige retning. Vi har skrevet omkring emnet på Unitate.dk, hvor vi også forsøger at se på disse retningslinjer fra en kritisk vinkel 🙂 Skulle det have interesse, så er indlægget her: http://unitate.dk/retningslinjer-fra-forbrugerombudsmanden-skjult-reklame-pa-blogs/

  • Det synes jeg er SÅ vigtigt, at der kommer klare regler om nu. Jeg har så mange gange set både blogindlæg og Instagrambilleder, hvor det har været utrolig tydeligt, at det er honoreret via enten penge eller produkter. Jeg synes det er at behandle sine læsere som naive mennesker, der ikke aner hvad der foregår. Det gør vi altså. Så gennemsigtighed er helt sikkert vejen frem. Selvom jeg selv blogger, så har jeg ikke arbejdet med sponsoreret indlæg, men hvis den dag kommer, så skal loven altså overholdes!

    Synes at troværdigheden fuldstændig forsvinder for de bloggere, der let og elegant “glemmer” at oplyse, at der er tale om sponsoreret indlæg.

  • Synes også det er meget fint at det kommer til at blive tydeligt allerede i overskriften.. Og at det der vattede 'i samarbejde med' begreb bliver udfaset. Men der er godt nok nogle bloggere, der kommer til at få et smæk, tænker jeg, når de nu skal til rent faktisk at vise hvór mange af deres indlæg der har noget med penge at gøre.. Specielt de bloggere, der lige nu bare har en generel disclaimer om at 'indlæg kan indeholde affiliate-link'..

  • Jeg ville personligt ønske, der var forskellige regler for ting, man har modtaget til anmeldelse og ting, man har fået penge for at skrive om. Den ene kan man vel snildt give en ærlig anmeldelse af (hvilket er det, jeg praktiserer), mens det andet vel nærmest ikke kan være andet en direkte reklame.

  • Det er der, og jeg er desværre bange for, at det aldrig går helt væk. Men om ikke andet kan man vel gøre læserne opmærksomme på deres “rettigheder”.

  • Jeg synes, det er fint, at man skal markere spons som reklame. Jeg synes til gengæld, det er overdrevet, at de foreslår, man går det i samme skrifttype som overskriften. Rent æstetisk kan man godt gøre det tydeligt, at man reklamerer, uden at man skal smadre “flowet” for læseren.

    Enig med det sidste. Er også virkelig træt af altid at skulle understrege, at noget ikke er sponsoreret i stedet for omvendt.

  • Gave fra synes jeg også slipper for let. I samarbejde synes jeg næsten, de fleste burde kunne lure, hvad betyder, men er enig i, at den er lige vag nok. Så hellere være på den sikre side.. Sponsoreret synes jeg egentlig taler sit tydelige sprog. Der kan vel per definition ikke ligge andet i ordet end, at der er tale om reklame? I mit hoved bliver den sammenlignet med sportstjerner i Arla-uniformer, og det funker egentlig fint for mig.

  • Enig i at de kunne have været bedre, men på den front er blogging stadig et nyt medie, så det kommer nok til at tage nogle forsøg at få det hele korrekt afstemt.

  • Problemet er vel netop, at der er en masse læsere, der ikke altid lurer, hvor meget skjult reklame, der er. Men jeg er helt enig i, at det er respektløst over for sine læsere at forsøge at snyde med den slags.

  • Spørgsmålet er så selvfølgelig, om de nye retningslinjer også betyder, at der bliver mere kontrol med overholdelse af loven. Hvis ikke, så er jeg bange for, at der ikke sker en ændring i blogland. Men ja, er helt enig i, at “kan indholde affiliatelinks” virkelig er at springe over, hvor gærdet er lavest.

  • Haha, når du skriver det sådan, så lyder det virkelig negativt, men jeg synes om ikke andet, at det er ret vigtigt, at både læsere og bloggere er opmærksomme på, hvordan loven er. Om sidstnævnte så vælger at overholde den, det må være op til dem. 🙂

  • Det anede jeg ikke. For jeg ser en del posteringer på Instagram, hvor jeg tænker: “Hmm… det lugter kraftigt af reklame”.
    Der ville det være fantastisk hvis indlægget blev startet med hashtag der fortalte at der er her er tale om reklame, for billedet – hvis det er godt komponeret bliver ikke dårligere af at man ved det er reklame, det gør det lettere at se billedet som et billede fremfor at spekulere over om der er tale om reklame eller ej.

    Så det ville være fantastisk hvis det blev håndhævet.

  • Jeps, det er sågar den samme lov og paragraf – det drejer sig om markedsføring i al almindelighed, om det så er på Facebook, blog eller insta. Men lige præcis på instagram bliver det MEGET lidt overholdt, desværre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.