Helvede på jord, dit navn er Zara

I går spildte jeg to timer af mit liv inde i Zara. Når det kommer til forbrugeroplevelser, har Zara mildest talt ikke verdens bedste ry, og det er ikke, fordi jeg er uenig. Det er, som om de har for få medarbejdere, og dem, der er der, får helt sikkert ikke nok i løn til at give en fuck, men det er Zara, og de havde udsalg, og det var tilpas lang tid siden, jeg havde været derinde, hvilket prompte får én til at tænke, at det vel heller ikke kan være så slemt. Lidt ligesom når man hamrer shot nummer 10 ind den første lørdag i måneden og tænker, at tømmermænd da aldrig har slået nogen ihjel. (Planen for i aften, i øvrigt. Selvom det teknisk set først er juli morgen).

Den første time var tilforladelig. Jeg samlede mig en mindre bunke, stillede mig i køen med 3-4 andre mennesker, prøvede tøjet uden held og begav mig atter ud i butikken for at gå i gang med runde to. Denne gang lidt mere kræsen i udvælgelsesprocessen, og jeg var så optaget af alle de gode tilbud, at jeg ikke bemærkede, det var blevet fyraftenstid, og butikken blev mere og mere fyldt. Da jeg endelig havde udvalgt en god bunke, satte jeg kursen mode prøverummet. Og fuck mig langsomt, der var kø gennem halvdelen af lokalet. Jeg tog rulletrappen ovenpå med min fangst i håb om, at det var bare en anelse mere overskueligt, men ak, no such luck. Her burde jeg have givet op, men dels er jeg ikke altid så velovervejet i mine beslutninger, og dels havde jeg i min favn en helt perfekt Miriam-kjole sat ned fra 549 kroner til 199 kroner. Så jeg holdt ud med mine alt for mange kilo tøj i køen, der kun blev varmere og varmere, og jeg samlede en kasket op på en tilfældig hylde og begyndte at bruge den som vifte. Jeg tror seriøst ikke, tiden er gået så langsomt, siden jeg en nat på Chateau Motel i al seriøsitet var ved at tisse i bukserne, og der absolut ingen udsigt var til et toilet, hvorfor jeg i desperation endte med at måtte finde et, ahem, alternativt sted at lette trykket.

Da det endelig blev min tur, var jeg helt udkokset, men der var tre ud af mine otte ting, der var et hit (inklusiv førnævnte kjole), hvilket er en ganske udmærket statistik. Så jeg begav mig begejstret mod kassen kun for at blive mødt at en kø, der var lige så lang som den til prøverummet med én sølle ekspedient, der uentusiastisk og i et ikke videre imponerende tempo betjente kunderne. Og jeg er med på, at det selvfølgelig ikke er hans skyld, men en ledelse, der har siddet et sted og tænkt, at butikken snildt kan køre rundt sådan, men efter lige at have ventet i prøverumskøren i over en halv time(!), havde jeg i bund og grund mistet tålmodigheden. Så jeg måtte skuffet hænge mine tre ellers uhyggeligt fine items tilbage på deres respektive pladser og forlade butikken for at svede af.

Se, nu ved jeg godt, at Zara ganske rigtigt at notorisk på dette område, og en stor del af det simpelthen skyldes deres overvældende popularitet, men jeg er bare nødt til at sige, at det her, mine damer og herrer (nok mest førstnævnte), er den primære grund til, at jeg i højere og højere grad onlineshopper. Det kan anbefales. 😀

Kommentarer (17)

  • Medarbejdere er dyre. Også i Zara selvom de nok ikke får en særlig høj løn. Så færre medarbejdere giver en højere indtjening.

    • Så simpelt er det nu engang ikke. Hvis kunderne forlader butikken uden at købe noget, så giver det da absolut ikke en højere indtjening. Hvis de så samtidig undlader at komme igen og fortæller andre om deres dårlige oplevelse (Som her), så mister Zara endnu mere potentiel indtjening. Service er absolut også vigtigt.

  • For omkring 15 år siden, da jeg var teenager, var Zara min absolut favorit. Men dengang var det også væsentligt mindre butikker, som var mere overskuelige og rydelige, samt tøj af bedre kvalitet. I dag synes jeg, at deres butikker er en dyrere udgave af H&M. Jeg er ikke vild med kvalitet og udvalg, og deres butikker er så store, uoverskuelige og rodede at jeg har opgivet dem for længst.
    Jeg har stadig nogle rigtig rigtig fine stykker tøj, fra dengang, liggende i gemmerne til den dag jeg har tabt mig de 20kg og kan passe dem igen.. ?

  • Haha, at købe tøj i highstreet butikker i de her udsalgsdage, føles virkelig som en OL diciplin på niveau med længedespring.
    Svedte mig gennem to giga køer i H&M, så jeg knap kunne trække shortsene på, når jeg kom ind.
    Var tættere på bacon end at svede som et reglært svin.

    – A

  • Det lyder skrækkeligt. Zara har en del børntøj og da jeg har en del børn køber jeg af og til ind på deres webshop til dem. Men det er er lotteri da størrelserne er fuldstændige umulige at regne med. Sidst endte lillesøster i storesøsters kjole og storesøster i lillesøsters shorts. (Nok meget fint jeg ikke har drenge). Havde tænkt, jeg næste gang måtte bide i det sure æble og slæbe ungerne med (selvom de desværre har arvet deres fars og ikke min entusiasme for at shoppe tøj) men nu tænker jeg det ikke alligevel. Tak for advarsel.

  • Alle der har dårlige oplevelser med Zara, skal tage en tur på Fisketorvet. Jeg ved ikke om det er fordi det stadig er relativt kort tid siden de åbnede der (i forhold til i midtbyen, Kbh) men der er oplevelsen meget bedre! Der er færre mennesker, og ikke så meget stress.

    / sisselsolsort.dk

  • Jeg arbejder selv i H&M og vil personligt mene, at vi har lige så travlt som Zara, og oftest har en meget større butik (i hvert fald den jeg arbejder i). Og vi gør ALT for, at holde det ryddeligt og mindske køer, men specielt her i eksamensperioderne er det svært. Så betyder det bare, at vi er nogle, der bliver 4 timer efter lukketid et par gange. I Zara har jeg aldrig oplevet andet end ugidelige medarbejdere, der ikke engang gider at rydde butikken op, hvilket resulterer i, at den samme varer hænger 8 forskellige steder, og så er det ret umuligt, at finde sin størrelse. Og det er det samme i alle lands, så det må næsten være en politik de har i Zara.

  • Oplever altid det samme med lange køer til både prøverum og kasse – det synes egentlig at være mere en regel end en undtagelse, og der gælder alle de ZARA jeg har været i rundt omkring i Europa.

    En anden ting. Hvordan udtaler I Zara? Som navnet Sarah, eller med tryk på sidste a, så det lyder Zará?

      • Det udtales Sara men med lesbende “s” – ikke zará som jeg har hørt flere og flere steder 🙂

    • Signe Emilie Lyngbye

      Rigtigt hvad Julie siger.
      På spansk lægges trykket på næstsidste vokal/stavelse, medmindre der er en apostrof, der siger andet. Nu hvor det ikke staves Zará, så udtales det zAra.
      Andet er en fordansket misforståelse af den spanske udtale med det læsbende ‘S’, men det er som om at misforståelsen breder sig ?

  • Gode grunde til generelt ikke at shoppe i nogle butikker ejet af Inditex (Zara m.fl.) i videoen. Der bliver nemlig ikke taget hensyn til mennesker eller miljø i deres produktion og måde at drive virksomhed på, desværre. Desuden er tøjet af dårlig kvalitet og holder ikke ret længe.

    https://m.youtube.com/watch?v=WRgyY9KNfZg

  • Puha sikke en oplevelse. Jeg har netop online udsalgsshoppet. Der gik 5 dage fra jeg havde trykket “køb” til jeg havde en fin æske med 8 stk. varer pakket ind i silkepapir. At der så ikke var én eneste af varerne der passede, selvom det var samme størrelse er en anden historie. Internettet, jeg tror sgu det er vejen frem 🙂

  • Tak Katja, for at dele videoen. Jeg er holdt helt op med at støtte fast fashion industrie, pga. massiv miljø belastning og forfærdelig forhold for ansatte. Kan anbefale at bruge flere penge på 1 stykke tøj i god kvalitet frem for en masse, hvis Pasform bliver fucked efter en vask. Da jeg fik børn og pludselig indser at vi har planeten på lånt tid, blev mit incitament for at lægge mit forbrug om, pludselig meget insisterende…

  • Jeg er jyde og har (heldigvis) aldrig sat mine ben i en Zara. Jeg prøvede dog for år tilbage at ringe for at få tilsendt en læderjakke, der var udsolgt online. Mage til arrogance og indifference skal man satme lede længe efter. Jeg fandt en anden jakke i stedet!

Der er lukket for kommentarer.