Jeg lukker og slukker

img_4917“I lang tid har bloggen fyldt alt for meget. Alt er gået op i billeder og indlæg, og jeg har ikke haft tid til at se mine venner og familie uden at tænke mig tilbage foran computeren. Det er simpelthen ikke sundt. Derfor har jeg nu truffet en beslutning. De næste 48 timer vil jeg lade min computer være fuldstændig lukket og kun koncentrere mig om at være i øjeblikket. I kan selvfølgelig stadig følge mig på Instagram.”

På en skala fra 1-10, hvor meget hader I så clickbait-overskrifter?

Hvis det så bare var på blogs og triste “underholdningssider” primært designet til at samle og sælge brugerdata, men også mange aviser kører med decideret pinlige overskrifter, der udelukkende er designet til at tigge kliks. Hvad der før ville have været “Nikolaj Coster-Waldau får en parkeringsbøde” forvandler sig på magisk vist til “Dansk topskuespiller i problemer med loven”.

I det hele taget har jeg tænkt en del over på det sidste, om den gode overskrift bare er død? Jeg kan huske i folkeskolen, da vi skulle lære at skrive essays og blev belært om, hvor vigtigt det var at finde den rigtige overskrift. Den skal sige noget om emnet, og der må gerne kæles lidt for ordene. Den skal være tillokkende, men må endelig ikke afsløre for meget. Bare en lille amuse-bouche, der sætter tonen for resten af teksten.

Der er ikke meget smagsprøve over de fleste af bloglands overskrifter. Tværtimod virker det ofte, som om målet er at lave overskriften om til verdens korteste resumé. Hårdt og kontant og ikke særlig elegant. “Jeg har sagt mit job op” eller “Vi holder ferie i Tyrkiet”. Måske giver det meget god mening at give indlæggets hovedpointe væk fra starten, for folk bliver bombardet fra alle sider med tillokkende links, så de kokette overskrifter drukner nok i mængden. Der er ikke råd til finesse. Og derudover må vi jo nok erkende, at der også sjældent er tale om de lange, analyserende eller dybegående tekster, så måske er det bare blogmediets tone? Men åh, hvor ville jeg ind imellem gerne, at vi lagde os lidt mere i selen. Ja, “vi”, for jeg er på ingen måde hellig her og kampdyrker selv klassikere som “(Noget) om at et eller andet” eller gode retoriske spørgsmål som “Er det okay at være i dårligt humør?” For ikke at tale om overskrifterne på alle mine listeindlæg, omend det nok bliver svært at gøre dem til noget mere filosofisk, og nogle typer indlæg skal man nok også bare lade være i fred. Men de andre! Dem med potentiale! De har næsten fortjent mere.

Jeg trøster mig med, at jeg ikke (normalt!) laver misvisende clickbait som overskrift (og billede) til dette indlæg. Eller, i hvert fald gør jeg det ikke bevidst, selvom jeg ind imellem godt kan blive fristet, når jeg har et indlæg, jeg virkelig gerne vil have folk til at læse, men pinedød ikke kan komme på en lækker nok overskrift. Så kan det være tillokkende at skrive “Udsat for tortur!” fordi fuglene ude foran mit vindue ikke vil holde op med at kvidre klokken 4.30 om morgenen, men den er bare ikke helt god. Og jeg bliver altid virkelig mopset på mig selv, når jeg falder for andres clickbait. For dels klikker jeg jo udelukkende, fordi jeg ikke kan styre min nysgerrighed, ikke fordi jeg reelt har lyst til at læse indlægget, og dels er jeg medvirkende til, at clickbaiten virker, hvorfor jeg kan se frem til meget mere af den slags. Og jeg er virkelig, virkelig træt af clickbait.

Måske skal jeg bare finde mig i, at overskrifter ikke er, hvad de har været. Og at D-liste-kendisser og desperate bloggere (hej!) gerne lægger sig lige på grænsen til at lyve for at oppe deres sidevisninger. Måske er det bare internettets naturlige udvikling?

Men jeg tror måske alligevel jeg engang imellem i fremtiden – når det helt rigtige indlæg byder sig – vil forsøge mig med en overskrift, min gamle dansklærer ville bifalde. Det vil næppe skade nogen.

Kommentarer (64)

  • Jøsses kineser, du havde nær taget livet af mig!!

    Nåede at tænke “NEEEEEJ hvad med afslutningen” Ha ha,måske er det mig der skal have en pause 😀

    Er glad for du bliver 🙂

  • Du kan lave lige præcis den overskrift, du vil. Jeg lover dig at jeg læser hvert et indlæg!

  • Det.var.så.tarveligt.det.der.Miriam!!!
    But I get your point. Og er rystende enig. Tak til dig for ikke at dyrke sensationsoverskrifter 🙌🏻

  • haha nu er du blevet en af dem 😛 så mangler du bare at lave en overskrift ”i dag har jeg….” 😀

  • Dummie her skal lige forstå, holder du så pause i 48 timer, eller var det bare et eksempel? 😂 Venter nemlig stadig på dit indlæg med slå-om-kjoler 🙈🙈

    • Ingen pause – det var bare et ondskabsfuldt eksempel for at understrege en pointe. 😀 Jeg satser på at kjole-indlægget kommer onsdag.

  • Miriam, din clickbait-overskrift virkede! Jeg blev først virkelig chokeret og troede ikke på det, men var da nødt til at klikke mig ind alligevel – jeg læser alle dine indlæg, men det her klik var ekstra hurtigt.
    Derudover er jeg virkelig enig! Jeg går ofte ind på Bloggers Delights side og læser indlæg derfra, og der nægter jeg at klikke på indlæg, der har en tydelig clickbait-overskrift. Men jeg bliver alligevel fristet, også selvom det er en blogger, som jeg aldrig har besøgt før. Det virker jo det skidt, som dette indlægs overskrift også tydeligt bevidner.

    • Det var faktisk hele fidusen med mit clickbaitstunt. At vise at det virker, hvilket jo er noget hø, for vi burde jo straffe den slags… Men nogle gange vinder nysgerrigheden bare. Jeg gør nemlig præcis det samme på BDs forside! 😀

  • Jeg kan virkelig godt følge dig! Jeg ønsker heller ikke at falde i fælden, men jeg skal ikke sige mig fri for at nogen af mine overskrifter ikke er de mest udtænkte, for nogen gangen er hjernen bare tom for de gode ideer. Jeg bestræber dog på ikke at lave overskriften før indlægget er skrevet færdigt, for mine indlæg ender som reglen aldrig helt der hvor jeg troede de ville ende 😜😂

    • Åh, hvor jeg kender det. Problemet er så selvfølgelig bare, at man er løbet tør for kreativ energi, når man skal til at finde på en overskrift! 😀

  • Så enig! Ærgerligt det er blevet sådan, men jeg synes langt fra det er noget du gør – det er virkelig hvad jeg (bl.a!) holder så meget af ved din blog og ved dig ☺️☺️

  • Lige i dette tilfælde er clickbait ok – fik nærmest ondt i maven og tænkte straks “hvad med sidste afsnit” Jeg hader clickbait og hader når jeg går i fælden, men ved du heldigvis ikke benytter dig af det 👍🏻👍🏻 Så du er tilgivet og TAK for du ikke lukker og slukker mere end 48 timer 😊

    • Jeg er glad for, du ikke synes, jeg benytter mig af det! Jeg synes selv, jeg ind imellem lægger mig faretruende tæt på grænsen, fordi der er så mange andre overskrifter at konkurrere med!

  • Jeg ser (rigtig meget) youtube og der er den helt galt med clickbait. Men det er som om at de ‘almindelig’ overskrifter ikke får lige så meget opmærksomhed. Det skal være mere og mere vildt, for at få folk til at klikke. Det er super ærgerligt.

    • Det er så drønærgerligt og faktisk en af hovedårsagerne til, at jeg ikke rigtigt dyrker Youtube.

  • Haha du er go’! Du har så meget ret, men det interessante er så, hvad du egentlig ville have kaldt dette blogindlæg, hvis det skulle være uden click-bate-effekt? 😃

    • Før jeg tilføjede clickbait-eksemplet, legede jeg lidt med en formulering, der gik på “den gode overskrifts død”.

  • Jeg faldt totalt for den click bait og havde allerede nået at blive sur og ked af det, inden jeg overhovedet havde læst indlægget 😁🙈

    Sådan må du altså ikke skræmme os!

    Udover det, så er jeg frygteligt enig med dig. Overalt i medierne (ikke kun på de sociale) , ser man slige eksempler og jeg hader det at et godt hjerte. Nogle Bloggere har jeg simpelthen unfollowed i protest (som ingen udover mig aner en kæft om😂). Jeg kan ikke holde ud at skulle forholde mig til laveste fællesnævner hele tiden. Så hellere undvære.

    • Undskyld, undskyld! Det var nødvendigt for at bevise en pointe. Eller, måske ikke nødvendigt, men i hvert faldk sjovt! Jeg unfollower også, hvis overskrifterne alt for ofte er for clickbaitede.

  • Glæder mig til du er tilbage igen på din helt egen blog-facon 😊, befriende at ikke alle er ens! Så hold du stædigt fast i DIN stil, det er det, vi holder af ❤️

  • Hvis nu du boede inden for et par hundrede meter var jeg stormet hen og havde givet dig en high five. Fandme et skægt (altså, på den sarkastiske, intenderede måde) og godt indlæg med anledning til overvejelse.
    Nu må du nøjes med en virtuel.

  • Click a it’s kan irrretere mig meget
    Men hvor kan det være svært at finde på den rigtige overskrift…..
    Og nu ikke mere skræmmende livet af os… vel? Vel?

  • Nøj, hvor er jeg mega enig. Jeg er med på at det er svært at opfinde den dybe tallerken (flere gange) hver dag, men overskrifter som: “Noget om en kjole..” sårer mit sproglige hjerte. Og så prøver jeg virkelig at styre min nysgerrighed og ikke give efter for clickbait, for de skal ikke have mit klik, når de bruger billige tricks eller slet ikke gør sig umage.. men det er jo nemt for mig at sige, når jeg ikke har en blog;) De sociale medier har ændret skriftsproget og nye regler om lettilgængeligt sprog og overskriftdominans er nok kommet for at blive:)

    • Jeg er ret sikker på, at jeg har skrevet en million “Noget om en kjole”-overskrifter. Det er for dårligt. Jeg må oppe mig!

  • Der fik jeg sgu et sug i maven! (Og ikke på den gode måde)
    Miriam for pokker, ikke skræmme os på den måde jo:)

  • SHIT! Jeg har aldrig kommet ind på din side så hurtigt, som da jeg for lidt siden så din overskrift! Jeg er så glad for, at du fortsætter, og at du en gang i mellem tager dig velfortjente pauser 😀

  • Haha, jeg er åbenbart den eneste der ganske roligt har klikket mig ind, både fordi jeg ved:

    1) Du hader clickbait og er temmelig sikker på, du ikke ville nedværdige dig til det sådan lige pludselig.
    2) Lukker og slukker? Dét gør Miriam sgu ikke B-)

    Men nysgerrig blev man sgu alligevel og klikkes skulle der jo, for hvad mon, det så handler om? :p

    – A

  • Jeg hader clickbait, og jeg hader endnu mere, at det virker på mig. Jeg kan anbefale siden “Klik ik'” på FB, hvis du ikke kender den i forvejen. Siden er en ironisk kommentar til udviklingen – f.eks. at det ikke længere kun er EB og BT der benytter clickbait, men at f.eks. selv Politiken leger med. Sørgeligt og ærgerligt.

    • “Klik ik” er guder på jorden! Og ja, jeg kan godt forstå, at Politiken føler sig tvunget til at være med, men det gør det altså svært at tage dem seriøst som en ordentlig avis.

  • Jeg nåede også at blive kold med den overskrift 😱
    Mht clickbite så er jeg bestemt ikke fan, det samme gælder de bloggere, der er 80 pct. Sponsor indlæg, klikker dem altid væk.
    Du er dog en af mine undtagelser, jeg klikker ALTID på dine indlæg, selv når jeg ved, at de kjoler der sidder godt på dig ikke sidder godt på 1,59 i str. 32.

Der er lukket for kommentarer.