Den nye markedsføringslov

img_2657Den nye markedsføringslov trådte i kraft d. 1. juli, og den påvirker primært blogsfæren i kraft af, at reglerne for, hvornår noget regnes for reklame, er blevet yderligere skærpet. Personligt synes jeg igen, det er åndssvagt, at man går hardcore efter bloggere, mens dameblade stadig får lov til at tvangsfodre deres læsere med skjult reklame i store mængder, men idéen med at gøre reklame tydeligere er jeg overordnet set ret glad for.

Det store problem er selvfølgelig, at loven skærer al reklame over én kam, og der er temmelig stor forskel på, om man har fået lidt rabat på et par sko, man virkelig gerne ville have, eller om man har fået mange tusinde kroner for at skamrose et produkt på sin blog/instagram/whatever. Så snart ordet “reklame” dukker op, antager rigtig mange læsere, at bloggeren griner hele vejen ned i banken, men det er (i hvert fald i de flestes tilfælde) uhyggeligt sjældent sandheden. Jeg får ind imellem nogle gratis ting fra et PR-bureau eller en goodiebag, og jeg synes, det er ganske fair, at de nu skal markeres som reklame, for det er stensikkert intentionen bag gaven, men hånden på hjertet, så er over halvdelen af de ting, man får, det argeste bras, og selvom jeg alle dage har været stor fan af alting gratis, så ville jeg, hvis vi sammenligner job-perks, faktisk hellere have en kantineordning. 😉

Udover gratis ting tæller events nu også som reklame. Det vil sige, man skal markere tydeligt, at ens lyserøde cupcake er en annonce, fordi man jo udmærket ved, eventarrangøren kun har inviteret i håb om omtale. Jeg er ikke helt sikker på, jeg synes, det er nødvendigt, for hvor affiliatelinks og gratis ting nemt har kunnet snige sig under radaren, så er der næppe nogen af jer, der er naive nok til at tro, at formålet med et event ikke er masser af omtale. Men måske er “better safe than sorry” trods alt den bedste politik.

De nye regler gør det på nogle måder nemmere at spotte fuskerne. Som fx hvis man instagrammer fra et event – der er pludselig ikke så meget at rafle om. Men helt ærligt, hvis man vil fuske, så bliver man ved med at fuske. Hver gang I ser et link til Boozt eller Zalando eller Ellos hos en BD-blogger, og der ingen steder står, at det er et affiliatelink, så har I min fulde tilladelse til at råbe af dem, for det er det! Og det er ikke bare noget, jeg antager – sådan er BDs system simpelthen indrettet.

For mit vedkommende vil jeg jævnfør den nye markedsføringslov forsøge at holde de klare linjer på følgende måde: Når jeg får direkte betaling for noget, vil det blive markeret som “sponsoreret”, hvadenten det er på bloggen, insta eller andre kanaler. Alle andre former for reklame vil blive markeret med “reklame” – som regel efterfulgt af en præcisering. På indlægget tidligere i dag står der fx, at det indeholder affiliatelinks, ligesom jeg i tidligere indlæg har nævnt, når noget har været en PR-gave. Essensen er altså, at der ved markeringen “reklame” ikke er tale om garanterede penge for omtale. På den måde kan man lettere adskille de forskellige typer reklame, og det skaber i min optik den bedste gennemsigtighed.

Nå, men det var praktisk snak nok for i dag, nu vil jeg spise en æggemad og se et afsnit af “The Good Wife”. God aften! 🙂

Kommentarer (21)

  • Jeg elsker din holdning til reklame/affiliate links osv! 😊😊 Når jeg en “sjælden gang” (😂) netshopper, tjekker jeg altid om jeg lige gennem mit shopping kan støtte dig 😊
    Det ændre sig nok ikke, men synes stadig jeg ser alt for mange, specielt på Instagram, som vidst glemmer at fortælle at tingene er sponsoreret osv 🙄

  • Godt indlæg – om end det selvfølgelig bliver lidt tungt. Og tankevækkende, at ingen andre bloggere (af de jeg følger) har lavet et indlæg med deres refleksioner om emnet.

    • Jeg tror, det er tredje gang på ditto år, at de har redefineret loven, så jeg kan sgu godt forstå, folk ikke gider sejle rundt i det. Jeg ville også bare gerne lige understrege, hvordan jeg fremover gør tingene. 🙂

  • Et rigtig vigtigt indlæg. Jeg er selv bogblogger og vi har diskuteret de nye regler ret meget. Det er en rigtig god ide at tydeliggøre det for besøgende hvad der er sponsoreret og hvad der er reklame, men hvor går grænsen for reklamen? Hvis jeg besvarer et indlæg, hvor jeg nævner titler på bøger, jeg har fået som anmeldereksemplar, er det så også reklame, eller er det “kun” ved større omtale som anmeldelser el. lignende? Hvis det hele tæller som reklame, er der en alt for stor risiko for at man går gen og bliver en omvandrende reklamesøjle og det er egentlig det præcis modsatte end den ønskede intention. Jeg håber, der kommer noget tydeliggørelse af grænserne før det ender med at blive et afskrækkende cirkus.

    • Helt enig, loven er stadig noget hø. Det værste er, at forbrugerombudsmanden ikke engang kan opklare den, og så er vi sgu fucked…

  • Arhhh – men en kæmpe jungle!!! Har til gengæld også set et par diskussioner på nåde Insta og FB, hvor skribenten faktisk ikke markerer noget som helst og svømmer kraftigt imod strømmen når nogen kommenterer. Så uanset hvor pisse irriterende det er – så tænker jeg better safe than sorry. Så råb nu bare REKLAAAAAME højt og larmende 🙂

    • Æsh, det er heller ikke fedt. Men når idéen bag loven er gennemsigtighed, så hjælper man jo heller ikke nogen ved at råbe reklame, når det ikke er. Mascha valgte fx at markere ALLE sine indlæg som reklame for at være sikker på at overholde loven, og så er vi jo lige vidt…

  • Jeg synes det er på tide, at der bliver strammet op på markedsføringsloven i relation til bloggere, så thumps up herfra! Jeg synes det er lidt ærgerligt at sammenligne bloggeres forsøg på at skjule reklame med damebladenes skjulte reklame – ingen er vel i tvivl om at ALT der er i et dameblad er placeret der af en årsag, hvilket næppe kan siges om bloggere og disses platforme. Gennemsigtighed er key, og der er det fedt at der endelig bliver strammet lidt op. Desværre er der ret mange (også af de store bloggere), der meget tit glemmer at markere indlæg eller ting som sponsorerede, hvilket gør (i min optik!) at bloggeres generelle troværdighed er udfordret – du er faktisk en af undtagelserne. Dermed sagt, så holder jeg stadig af at følge med hos diverse bloggere, men deres troværdighed og positive omtale af produkter har indtil videre ikke været “mere værd” end det der står i damebladene som man forholder sig kritisk til. 😊
    Så måske er en stramning af markedsføringsloven i virkeligheden en gave til bloggerne, som kan være medvirkende til at skabe gennemsigtighed og reetablere en smule af troværdigheden til dem. 😊

    PS. Før jeg måske får hug fra nogen for at være lidt kritisk, så vil jeg bare lidt nævne, at der er lavet adskillige undersøgelser der påviser at bloggeres troværdighed og tiltroen til deres ytringer er utroligt lav. Ironisk nok nævnes en blogger som Mascha Vang, som en af dem følgerne tror allermindst på – selvom hun vist er en af de største i Danmark på læserantal. ☺️

    • Jeg er 100% uenig i forhold til dit syn på dameblade. Indtil for få år siden troede jeg rent faktisk på, at når en moderedaktør eller en beautyredaktør anbefalede et item, så var det, fordi de rent faktisk personligt godt kunne lide det/troede på dets virkning eller de havde fundet det specielt frem til fx en tøjreportage. At der var tale om passion efter at finde de perfekte items til diverse artikler. Og at fx beautyprodukter selvfølgelig blev testet, før de blev anbefalet. I realiteten har de i bedste fald fået stort set alt foræret eller udlånt og i værste fald fået en ordentlig røvfuld penge for at smide dem i deres blad. Og det skal være markeret tydeligt, for bladene er underlagt præcis samme regler som bloggere, men det bliver det ikke, fordi “sådan har det altid været”. Men det er helt forkert at antage, at alle er klar over, at dameblade er noget nær 100% reklame, og selv hvis det var tilfældet, så er det stadig ulovligt ikke at markere det. Og vi taler altså en branche, der er sluppet af sted med det i årevis. Så jeg synes på ingen måde, de to ting ikke er relevante i forhold til hinanden. Skjult reklame er skjult reklame.

      Jeg er helt enig i, at visse bloggeres troværdighed går ud over os allesammen, og det har jeg også skrevet om flere gange. Det er drønirriterende. Omend den helt bestemt ikke er helt væk. Tværtimod er det en af de mest effektive måder at reklamere på, hvorfor branchen bevæger sig så hurtigt, som den gør. For (mange) bloggere har måske ikke alverdens troværdighed i forhold til din bedste veninde, men de har mere troværdighed end en reklame i tv. Jeg synes “glemmer at markere” er meget gavmildt formuleret – og ufortjent. 😉 Nogle folk (vel i alle brancher) er bare mere large med reglerne, hvis der er penge i det. Mht til din store ros af den nye markedsføringslov, så er det vigtigt at fortælle, at den også er uhyggeligt problematisk. Hvis man fx får lavet gratis øjenvipper, skal alle selfies i fremtiden så markeres som reklame? Og ditto, hvis man går i et par sko, man fik gratis for tre år siden? Ingen ved, hvor grænsen går, og forbrugerombudsmanden svarer direkte, at de simpelthen ikke kan give os et svar, så loven er ikke ren gennemsigtighed. Tværtimod mudrer den på visse områder det hele endnu mere til. Desværre. For jeg tror de fleste af os ønsker en holdbar gennemsigtighed. 🙂

    • Jeg troede også at dameblade var “rigtig” omtale, indtil jeg var til mit Aller første event (da Sephora åbnede i DK), og jeg blev vist rundt sammen med en redaktør fra et stort magasin, som snakkede med nogle af arrangørerne.. Lad mig sige, jeg har ikke købt en klassisk dameblad siden. Jeg regnede med at artiklerne var ægte, nu jeg havde betalt for at læse bladet.. Men nej… Er stadig helt forarget over de mange år jeg har haft abonnent og betalt penge til den slags.

  • Godt indlæg
    ja det mystisk at div blade stadig må lave denne skjulte reklame.
    heldigvis er det endnu ikke min hovedpine for jeg har end ikke fået en hundekiks…. der jo også nogle skatteregler m.m. sååå med mig på pension så vil jeg helst ikke ud i det cirkus.

    • Jeg skal vist have uddybet for at forstå, hvad du mener? Jeg synes netop, det er problematisk for både læsere og bloggere og giver udtryk for samme. Jeg synes, det er fint at få skærpet reglerne, men når formålet er gennemsigtighed, så er den nye lov stadig noget hø. Hvis du mener, at læsere også skærer al reklame over én kam, så tager du i min erfaring grueligt fejl. 🙂

  • Fedt at høre dig som blogger reflektere over de her ting, også i kommentarfeltet. Super interessant, og beviser måske endnu engang, hvorfor du er en af de sejeste bloggere 😀

    Jeg havde OVERHOVEDET ikke tænkt dameblade brugte reklame sådan som jeg kan læse det i kommentarerne – lidt naiv måske haha. Har ikke købt et dameblad til 100 år (næsten), og kan da høre, at jeg ikke skal igang igen 🙂

    • Jeg tvivler på, at du er en den eneste, hvilket lige præcis er grunden til, at de burde følge loven!

Der er lukket for kommentarer.